Keuringseisen
Toelichting
Geschiedenis
Wettelijk kader
Methoden van onderzoek
Verwijzingen naar eisen
Keuringseisen gezichtsvermogen
Toelichting
(met name voor niet-medici)
Zicht op keuringseisen
Sommige werkgevers stellen eisen aan het gezichtsvermogen. Een
treinmachinist mag niet kleurenblind zijn, want door rood
licht rijden kan verschrikkelijke gevolgen hebben. Ook het rijbewijs
kent eisen aan het gezichtsvermogen. Die zijn niet erg streng; je
mag een kleurzienstoornis hebben. Welke eisen zijn er nu
precies?
Alle eisen verzameld
Op deze site staan referenties (internet-links) naar alle ons
bekende eisen die in Nederland aan het gezichtsvermogen gesteld
worden. Mochten u nog meer referenties bekend zijn of werkt een link
niet meer, laat het ons dan weten.
Vragen?
Heeft u een algemene vraag met betrekking tot de eisen, richt u zich
dan tot de instantie die de eisen opstelde. Persoonlijke medische
vragen rond een keuring kunt het best stellen aan de keurende arts,
aan uw bedrijfsarts of, indien van toepassing, aan uw oogarts. De
werkgroep Ergoftalmologie kan hulp bieden aan instanties die eisen
opstellen.
Meestgestelde vragen
Wie stelt de eisen op?
Kan iedere werkgever zomaar eisen
opstellen?
Zijn de eisen te begrijpen als je geen
medicus bent?
Waarom zijn sommige eisen zo streng?
Zijn er uitzonderingen mogelijk?
Wie stelt de eisen op?
Een werkgever die de medewerker in dienst neemt, kent de
praktijksituaties het best en stelt de eisen op. Denk aan de
Nederlandse Spoorwegen of het Ministerie van Defensie. Ook zijn er
instanties die bepaalde documenten uitgeven. Bij vliegbrevetten en
rijbewijzen is dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In de
praktijk wordt dat soort eisen overigens in Europees verband
vastgelegd.
Kan iedere werkgever
zomaar eisen opstellen?
Nee, lichamelijke eisen worden sinds 1998 bij een zeer beperkt
aantal beroepen gesteld. In het hoofdstuk Wettelijk kader wordt dat
uitgelegd.
Zijn de eisen te begrijpen als je
geen medicus bent?
De eisen zijn bedoeld voor medici, dus in vaktermen gesteld. Een
leek kan ze soms deels volgen, maar een keurend arts moet alles goed
uit kunnen leggen. Bent u medicus? Kijk dan ook in het hoofdstuk
Methoden van onderzoek.
Waarom zijn sommige eisen zo streng?
De gevolgen, daar gaat het om. Hoe groter die kunnen zijn, des te
strenger de eisen. Denk bijvoorbeeld aan de luchtvaart: als een
privévlieger verongelukt doordat hij door een beperking iets niet
zag of kon, is dat natuurlijk heel erg. Maar het falen van een
verkeersvlieger kan honderden mensen het leven kosten. De
eisen voor verkeersvliegers zijn daarom een stuk strenger dan die
voor privévliegers. Iets vergelijkbaars is te vinden bij rijbewijzen:
de eisen voor buschauffeurs zijn strenger dan die voor bestuurders
van een personenauto.
Zijn er uitzonderingen mogelijk?
Soms bieden de eisen ruimte voor een persoonlijke benadering. Iemand
die een arm of been mist, kan toch een rijbewijs halen, maar
uitsluitend in een aangepaste auto. Er bestaan ook rijbewijzen met
een beperking (‘constraint’) zoals, ‘alleen overdag rijden’. Wordt u
afgekeurd, dan is het verstandig om goed door te vragen wat de
mogelijkheden dan wel zijn, bij de keurende arts of bij de instantie
die over de eisen gaat. Na bepaalde tijd is bijvoorbeeld een
herevaluatie mogelijk, u wordt dan opnieuw beoordeeld.
NOG versie: April 2012